
Милунка Савић – Највећа српска хероина и ратница свих времена
14 May 2025
Драгутин Димитријевић Апис – Творац Црне руке и архитекта српске судбине
20 May 2025Ко је био Арчибалд Рајс: Свјетски научник и пријатељ српског народа
Рудолф Арчибалд Рајс, човјек којег Срби с поносом зову једноставно Родољуб, представља једну од најзначајнијих личности које су задужиле српски народ у првој половини 20. вијека. Као угледни швајцарски форензичар, криминолог и доктор хемије, Рајс је дошао у Србију током Првог свјетског рата како би истражио ратне злочине над српским становништвом, а остао је заувијек – тијелом у Београду, а духом у срцима свих Срба.
Рођен 1875. године у имућној њемачкој породици у Хаузаху, у Великом Војводству Баден (данас Њемачка), Рајс је израстао у једног од најцјењенијих европских научника свог времена. Међутим, умјесто да гради каријеру у академским круговима безбједне Швајцарске, Рајс је одабрао тежи пут – стављање своје стручности и морални интегритет у службу истине о страдањима српског народа.
У овом тексту, открићемо изузетну животну причу Арчибалда Рајса, његов допринос српској држави и друштву, као и непроцјењиво насљеђе које је оставио. Сазнаћемо зашто су га Срби прихватили као свог и зашто његове ријечи и дјела и данас одзвањају једнаком снагом као прије једног вијека.
Образовање и рана каријера: Пут до мајсторства форензике
Академско усавршавање и научни рад
Арчибалд Рајс је од раних дана показивао изузетну интелигенцију и жељу за знањем. Студирао је хемију на Универзитету у Лозани, гдје је докторирао 1898. године са само 23 године. Убрзо је постао редовни професор на истом универзитету, предајући форензичку фотографију, а потом и криминалистику.
Његов рад на пољу форензике био је револуционаран за то вријеме. Рајс је развио нове методе за откривање трагова злочина, унапређујући технике фотографије и микроскопске анализе. Написао је више значајних научних дјела, укључујући утицајни “Приручник за судску полицију”, који је постао стандардни уџбеник за криминалисте широм Европе.
Оснивање Института за криминалистику
Године 1909, Рајс је основао Институт за техничку полицију и криминалистику на Универзитету у Лозани, први такве врсте у свијету. Овај институт је привлачио студенте и стручњаке из цијеле Европе који су жељели да уче од признатог експерта у области која се тек развијала.
Као директор института, Рајс је развио систематичан приступ криминалистици, комбинујући научне методе са практичним искуством. Његов рад је поставио темеље модерне форензичке науке, а технике које је развио користе се и данас у модификованом облику.
Међународни углед прије сусрета са Србијом
До избијања Првог свјетског рата, Рајс је стекао међународни углед као једна од водећих фигура у свијету криминалистике. Његово стручно мишљење тражили су судови и полицијске агенције широм Европе. Такође је дјеловао као експерт у међународним истрагама, што га је припремило за његову будућу улогу у документовању ратних злочина.
Овај период његовог живота био је обиљежен професионалним успјесима и признањима. Међутим, догађаји који су услиједили након 1914. године промијенили су његов живот на начин који ни сам није могао предвидјети, одводећи га далеко од удобног академског живота у Швајцарској на балканска ратишта.
Долазак у Србију: Од неутралног истражитеља до пријатеља српског народа
Позив српске владе 1914. године
Када је избио Први свјетски рат и када су почели да стижу први извјештаји о масовним злочинима аустроугарске, њемачке и бугарске војске над српским цивилним становништвом, српска влада је одлучила да позове неутралног међународног стручњака који би истражио ове тврдње. Избор је пао на Арчибалда Рајса, чија је научна репутација била беспријекорна.
У септембру 1914. године, Рајс је одговорио на позив и кренуо на опасно путовање до ратом захваћене Србије. Као грађанин неутралне Швајцарске, имао је јединствену позицију да спроведе независну истрагу чији би резултати имали кредибилитет у међународној заједници.
Прве истраге ратних злочина
По доласку у Србију, Рајс је одмах почео са радом, користећи своје форензичке вјештине да документује злочине почињене над цивилима. Обишао је најтеже погођена подручја, посебно Мачву и Подриње, гдје су аустроугарске трупе починиле масовне злочине током своје прве инвазије на Србију.
Његове истраге биле су темељне и методичне. Рајс је прикупљао материјалне доказе, фотографисао масовне гробнице, анализирао ране на жртвама и интервјуисао преживјеле. Оно што је открио дубоко га је потресло – систематско убијање цивила, масовна силовања, спаљивање села и коришћење забрањене муниције (дум-дум метака).
Емотивно везивање за српски народ
Током свог рада на терену, Рајс није остао само хладни научник. Суочен са патњама обичних људи и њиховом невјероватном отпорношћу у најтежим тренуцима, почео је да гаји дубоко поштовање и љубав према српском народу.
Посебно га је дирнула храброст српских војника које је пратио на фронту, као и достојанство са којим су српски цивили подносили незамисливе патње. Ово емотивно везивање било је пресудно за његову каснију одлуку да остане у Србији и постане њен грађанин.
Рајсови извјештаји: Глас који је проговорио истину о злочинима
Документовање аустроугарских злочина
Рајсови извјештаји о аустроугарским злочинима представљали су први систематски покушај документовања ратних злочина од стране неутралног стручњака. У својим дневницима и званичним извјештајима, детаљно је описао бруталност окупатора у Мачви, гдје су цијела села била уништена, а становништво масакрирано.
Посебно потресна била су његова свједочанства о масовним стријељањима цивила, укључујући жене, дјецу и старце. Рајс је документовао убиства више од 4.000 цивила само у првим мјесецима рата. Такође је фотографисао тијела жртава, пружајући неоспорне доказе о злочинима.
Извјештаји о бугарским злочинима у јужној Србији
Након што су бугарске снаге окупирале дијелове јужне Србије 1915. године, Рајс је проширио своје истраге и на та подручја. Документовао је систематски покушај денационализације српског становништва, затварање школа и цркава, протјеривање интелигенције и масовна убиства.
Посебно су страдали Врање, Сурдулица и околна мјеста, гдје су бугарске власти погубиле хиљаде Срба у покушају да униште српски идентитет на тим просторима. Рајс је детаљно описао ове злочине у својим извјештајима, називајући их “организованим истребљењем”.
Публикације и утицај на међународно јавно мњење
Рајсови извјештаји објављивани су у швајцарским и француским новинама, помажући да се међународна јавност упозна са страдањем српског народа. Његова књига “Како су Аустро-Мађари ратовали у Србији” (1915) изазвала је снажне реакције у неутралним земљама.
Као научник са међународним угледом и грађанин неутралне земље, Рајсови извјештаји имали су посебну тежину. Они су помогли да се разбију пропагандне тврдње Централних сила и допринијели су стварању позитивније слике о Србији у савезничким и неутралним земљама.
Рајсов допринос изградњи српске државе након рата
Оснивање прве модерне полицијске школе
Након завршетка Првог свјетског рата, Рајс је одлучио да остане у Србији и помогне у изградњи нове државе. Један од његових најзначајнијих доприноса било је оснивање прве модерне полицијске школе у Београду 1921. године.
Користећи своје богато искуство са Универзитета у Лозани, Рајс је развио наставни програм који је комбиновао теоријско знање са практичним вјештинама. Обучио је прву генерацију модерних српских криминалистичких инспектора, уводећи научне методе у истраге злочина.
Реформа државне администрације
Рајс је активно учествовао у реформи државне администрације нове Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца (касније Југославије). Као савјетник владе, радио је на модернизацији полиције и безбједносних служби, а написао је и више стручних приручника за службенике.
Његов рад на реформи администрације био је инспирисан швајцарским моделом ефикасне јавне управе. Рајс је вјеровао да је модерна, професионална и некорумпирана администрација кључ за успјешну државу, и тај принцип је покушавао да примијени у својим реформама.
Доприноси форензици и правосуђу
Рајс је поставио темеље модерне форензике у Србији, уводећи научне методе у истраге злочина. Основао је прву форензичку лабораторију у Београду и обучио српске полицајце да користе најновије технике у откривању злочина.
Такође је радио на реформи правосудног система, залажући се за његову независност и професионализацију. Његов утицај осјећа се и данас у српском правосуђу и полицији, који су изграђени на темељима које је он поставио.
Књижевни рад: “Чујте Срби!”
Настанак Рајсовог тестамента
При крају живота, разочаран правцем којим је кренула српска политика и друштво након рата, Рајс је написао своје најпознатије дјело – “Чујте Срби!” (1928). Овај текст, који је замислио као својеврсни тестамент, садржи његова размишљања о српском народу, његовим врлинама и манама, као и савјете за будућност.
Рајс је тражио да се овај рукопис објави тек након његове смрти, што је испоштовано. Први пут је објављен у цјелости тек деценијама касније, а данас представља једно од најважнијих свједочанстава о Србији из тог периода.
Критика друштвених мана и политичке корупције
У “Чујте Срби!”, Рајс није штедио ријечи критике упућене политичарима и елити који су, по његовом мишљењу, издали идеале за које се српски народ борио током рата. Критиковао је корупцију, непотизам и политичко опортунистичко понашање које је видио око себе.
Посебно га је бољело занемаривање ратних ветерана и њихових породица, као и брзо заборављање жртава које је народ поднио током рата. Упозоравао је на опасност од моралног пада друштва које заборавља своје хероје и жртве.
Порука будућим генерацијама
Упркос критици, Рајсов текст је прожет дубоком љубављу према српском народу. Он пружа савјете за будућност, подстичући Србе да његују своје традиционалне вриједности – храброст, издржљивост, гостољубивост и родољубље – али и да превазиђу своје мане као што су неслога, завист и кратко памћење.
Његова порука младим генерацијама је да цијене слободу стечену крвљу предака, да његују истину и правду, и да граде друштво засновано на поштењу и раду. Ове поруке остају актуелне и данас, готово вијек након што су написане.
Живот међу Србима: Од Швајцарца до Родољуба
Прихватање српске културе и традиције
Рајс није само живио у Србији – он је заиста постао њен дио. Научио је српски језик, прихватио српске обичаје и традицију, и у потпуности се интегрисао у заједницу. Често је посјећивао српска села, дружио се са обичним људима и учествовао у њиховим свакодневним животима.
Био је посебно фасциниран српском народном традицијом и епском поезијом. Његов дом у Београду био је украшен предметима српске народне умјетности, а редовно је присуствовао прославама српских празника и обичаја.
Однос са српским војницима и официрима
Током рата, Рајс је развио посебну везу са српским војницима и официрима. Пратио их је у њиховим најтежим биткама, дијелио њихове патње током повлачења преко Албаније и био свједок њихове невјероватне издржљивости и храбрости.
Након рата, одржавао је блиске контакте са многим преживјелим ратницима и био гласни заговорник њихових права. Када су многи у држави почели да заборављају њихове жртве, Рајс је остао њихов вјерни пријатељ и заступник.
Приватни живот у Београду
Рајс се никада није оженио и није имао дјеце. Његова “породица” била је српски народ којем је посветио свој живот. Живио је скромно у кући на Топчидерском брду у Београду, гдје је проводио вријеме пишући, радећи у својој лабораторији и примајући посјете пријатеља.
Упркос свом међународном угледу, Рајс је водио једноставан живот. Често је говорио да му није жао што је промијенио удобност швајцарског професорског живота за скромнији живот у Србији, јер је овдје нашао своју праву духовну домовину.
Смрт и насљеђе
Посљедњи дани и смрт у Београду
Арчибалд Рајс је умро 8. августа 1929. године у Београду, у 54. години живота. Његови посљедњи дани били су обиљежени разочарањем у политичке прилике у Југославији, али његова љубав према српском народу никада није престала.
Према његовој жељи, срце му је сахрањено на врху Кајмакчалана, планине у Македонији гдје су српски војници извојевали једну од најтежих побједа у Првом свјетском рату. Остатак његовог тијела сахрањен је на Топчидерском гробљу у Београду.
Меморијали и споменици
Широм Србије постоје бројни споменици и улице које носе његово име. Најзначајнији меморијал је споменик на Топчидерском брду у Београду, гдје је Рајс живио своје посљедње године. Ту се налази и његова биста са натписом “Рудолф Арчибалд Рајс – Родољуб”.
У његовом родном мјесту Хаузаху у Њемачкој такође постоји спомен-обиљежје, а Србија и Швајцарска повремено организују заједничке комеморације у част овог изузетног човјека који је спојио двије културе.
Рајсово насљеђе у савременој Србији
Утицај Арчибалда Рајса на српско друштво осјећа се и данас. Његов допринос развоју полиције и форензике и даље је признат у стручним круговима. Полицијска академија у Београду сваке године одржава меморијални скуп у његову част.
Међутим, можда најважније Рајсово насљеђе су његове ријечи упућене српском народу у “Чујте Срби!”. Овај текст и данас се чита и цитира, а његове поруке о важности истине, правде и сјећања на жртве остају актуелне и инспиративне новим генерацијама.
Рајс као свједок истине у савременом свијету
Значај Рајсовог свједочења за историјску истину
У времену када се историјске чињенице често релативизују и када се покушавају ревидирати догађаји из Првог свјетског рата, Рајсови извјештаји остају непроцјењиво свједочанство о страдању српског народа. Као неутрални посматрач и научник, он је пружио објективне доказе који се не могу игнорисати.
Његови детаљни извјештаји и фотографије представљају првокласни историјски извор који помаже у очувању историјске истине о Великом рату. У том смислу, Рајс није био само пријатељ српског народа, већ и пријатељ истине, која је често прва жртва у ратним сукобима.
Поуке за савремено новинарство и извјештавање о ратним злочинима
Рајсов приступ истраживању ратних злочина може служити као модел за савремене новинаре и истраживаче. Његова посвећеност истини, објективност, темељност у прикупљању доказа и храброст да се супротстави доминантним пропагандним наративима, представљају вриједности које су данас можда потребније него икад.
У свијету у којем дезинформације и “лажне вијести” постају све већи проблем, Рајсова методологија и етички приступ могу служити као узор за одговорно извјештавање о ратним сукобима и кризним ситуацијама.
Универзална порука хуманости и правде
Иако је Рајс посебно везан за српску историју, његова порука има универзалну вриједност. Он нас подсјећа на важност документовања злочина против човјечности, борбе против неправде и заштите цивила у ратним сукобима.
Његов примјер показује како појединац, вођен принципима хуманости и правде, може направити значајну разлику чак и у најмрачнијим тренуцима историје. Ова порука остаје једнако важна и у савременом свијету који се још увијек суочава са ратним сукобима и страдањима цивила.
Закључак: Зашто Рајс и даље инспирише
Арчибалд Рајс представља изузетан примјер човјека који је превазишао границе своје националности, културе и професије да би служио вишим идеалима истине и правде. Као научник, могао је провести живот у удобности швајцарских универзитета, али је умјесто тога изабрао да буде свједок патње и херојства српског народа и да постане његов доживотни пријатељ и заступник.
Његов допринос Србији је вишеструк – од документовања ратних злочина и борбе за међународно признање српске жртве, до изградње модерних државних институција и остављања трајног књижевног свједочанства о српском друштву. Међутим, можда је његов највећи допринос био емотивне природе – он је показао да истинско пријатељство и љубав између различитих народа и култура није само могуће, већ може бити извор огромне снаге и инспирације.
Данас, скоро вијек након његове смрти, Арчибалд Рајс остаје симбол пријатељства између Швајцарске и Србије, али и универзалнијих вриједности – потраге за истином, заштите невиних и љубави према правди. Његов живот нас подсјећа да у најтежим временима, храброст појединца да устане за истину може оставити траг који надилази вријеме и границе.
Док се сјећамо Арчибалда Рајса, не сјећамо се само швајцарског научника који је заволио Србију, већ и вјечног људског капацитета за саосјећање, правичност и морални интегритет. У свијету подијељеном националним, вјерским и политичким разликама, његов примјер нас и даље инспирише да тражимо оно што нас спаја у нашој заједничкој човјечности.